Laster Hendelser

ALLEHELGENSKONSERT

Start:5. november 2016 @ 19:00
Venue: Lillestrøm kirke
Storgata 30
Lillestrøm, 2000
Cost:300kr
Student:120kr
Barn:120kr
Pensjonist:150kr
Ledsager:Alle innehavere av ledsagerbevis for funksjonshemmede gis gratis billett for sin ledsager. Kontakt Solistkoret for reservasjon, eller henvend deg i billettsalget før konsert.

PROGRAM:
Joseph Haydn: Theresienmesse
Michael Haydn: Requiem
Franz Schubert: Gesang der Geister über den Wassern

Konserter i forbindelse med Allehelgen har blitt en sterk tradisjon i Norge. Det Norske Solistkor ønsker i samarbeid med Ensemble Allegria velkommen til mektige og stemningsfulle konserter i Lillestrøm kirke og Universitetets Aula denne helgen. Dagen er en dag for å minnes, og som seg hør og bør står et Requiem på programmet; nemlig Michael Haydns vakre Requiem. Dette verket er ukjent for mange, og vi ønsker å løfte det fram. I kombinasjon med Joseph Haydns Theresienmesse blir dette en verdig avslutning på Solistkorets Haydn-år. Et stykke for mannskor av F. Schubert står også på programmet: Gesang der Geister über den Wassern. Det Norske Solistkor fremførte dette stykket sammen med Oslo Camerata under åpningskonserten til Oslo Internasjonale Kirkemusikkfestival i 2011:

Michael Haydn startet å komponere sitt Requiem i c-moll (originaltittel: Missa pro defuncto Archiepiscopo Sigismondo/Missa pro Defunctis) i forbindelse med at erkebiskopen i Salzburg døde i desember 1771. Han ferdigstilte verket på nyttårsaften samme år. Helt i begynnelsen av det neste året mistet han sin eneste datter. Mange historikere har ment at denne hendelsen motiverte ham til å gjøre flere endringer i verket. Selv om verket for mange er ukjent, vil det nok ikke virke fremmed: man trenger ikke være musikkhistoriker for å oppdage slektskap mellom Mozarts Requiem og M. Haydns Requiem: Både Leopold Mozart og hans sønn Wolfgang Amadeus var til stede på de tre første fremførelsene av Haydns verk i januar 1772, og vi vet at Mozart ble inspirert av dette til å skrive sitt kjente Requiem rundt 20 år senere. Under en av konsertene satt både far og sønn Mozart i orkesteret. Mange mener at Haydns versjon var en viktig modell for Mozart. De to var samtidige, og hadde omtrent like stor produksjon. Til sammenligning finnes det i dag kun en håndfull innspillinger av Haydns Requeim, og rundt 150 av Mozarts. Vi mener at disse tåler sammenligning, og løfter med dette lillebror Haydns verk frem i lyset og bidrar til å gi verket den plass det fortjener i vårt musikalske minne.

I september var Solistkoret og Ensemble Allegria på turné med Det norske Blåseensemble og solister under ledelse av Grete Pedersen med J. Haydns oratorium Skapinga, i nynorsk gjendiktning av Paal-Helge Haugen. J. Haydns Theresienmesse ble komponert mellom ferdigstillelsen av Skapelsen og Årstidene og er på mange måter også et ekstraordinært verk: en kritiker hevder at verket har all den variasjon og rytmiske energi som kun en komponist på høyden av sin karriere kan skrive. Det kjennetegnes av kontraster mellom rolige passasjer og storslåtte briljante orkesterpartier.

Haydn var vitne til mange radikale endringer i musikklivet gjennom sin levetid. Han var 18 år da J. S. Bach døde og 72 år da Beethovens Eroica ble urfremført og åpnet opp for romantikken. Han er regnet som en pioner for mange av endringene i tidens musikkformer med sin livlige og intense stil, originalitet, forståelse for form og en egen indre styrke. Hans messer og verk for kor og orkester står i en særstilling.

Vi holder fast ved at Allehelgen for mange er ensbetydende med verdighet og høytid, men også lys: Haydns musikk er lys, og vi lover stor korkunst og strykerklang av beste merke fra to av landets ledende ensembler. Velkommen til konsert!