En musikalsk miniserie i fire deler
Se alle fire episoder og intervjuer med komponistene på YouTube.
Vi er på Det Gamle Biblioteket i Oslo. En arkitektonisk perle fra 30-tallet som tidligere huset hovedbiblioteket i byen. Mange av bøkene er flyttet ut, men historiene og kunnskapen sitter fortsatt i veggene.
Her har Solistkoret og dirigent Grete Pedersen spilt inn en serie med verk hvor teksten spiller en toneangivende rolle.
Se lenke til episodene under bildet.
Episoder
Bo Holten: Regn og rusk og rosenbusk
Maja Linderoth: Sonatform denaturerad prosa
Eivind Buene: Schubert Singt II
Les mer om verkene under.
Om Luciano Berio: A-Ronne
A-Ronne fra 1974 er skrevet for åtte sangere som spiller ut et enormt spekter av følelser – fra lek til dypt alvor.
Med A-Ronne uttrykker Berio på særegent vis de mange fasettene i et menneskeliv og den forunderlige verden vi lever i.
Verket tar utgangspunkt i et dikt av Edoardo Sanguineti, men Berio trekker også inn andre tekster som utdyper og kommenterer diktet. Vi hører utdrag fra Goethes Faust, Bibelen, Dantes Convivio og Divina Comedia, et essay av Roland Barthes og Marx sitt kommunistiske manifest.
Teksten kan leses på flere måter, noe som også uttrykkes i musikken som ofte oppfattes som et kaos av klanger og inntrykk.
A-Ronne ble opprinnelige komponert til fem skuespillere. Senere ble verket omskrevet til en konsertversjon for åtte sangere som Solistkoret og Grete Pedersen her fremfører.
Om Bo Holten: Regn og rusk og rosenbusk
Se intervju med Bo Holten her.
Danske Bo Holten er en av komponistene som kjenner kor og stemmen aller best. I 1979 etablerte han Ars Nova Copenhagen, som han også dirigerte frem til han startet ensemblet Musica Ficta i 1996.
I tillegg til å være en fremragende dirigent, skriver Bo Holten særdeles godt for stemmen.
Utgangspunktet for Regn og rusk og rosenbusk fra 1991, er Hans Christian Andersens eventyr De vises sten. Midt i eventyret finner vi et lite dikt hvor en blind jente stiger ned fra himmelriket til Jorden.
Diktet skildrer det jenta ser og kontrastene i følelseslivet og tingene som foregår på Jorden, fra det gode til de vanskelige: «Jordlivet er regn og rusk, men også rosebusk».
Om Maja Linderoth: Sonatform denaturerad prosa
Se intervju med Maja Linderoth her.
Komponist Maja Linderoth gikk i 1. klasse på kandidatstudiet i komposisjon ved Norges musikkhøgskole da hun skrev Sonatform denaturerad prosa. Stykket ble urfremført av Musikkhøgskolens kammerkor i mars 2015, hvor en av tilhørerne var professor ved Musikkhøgskolen og kunstnerisk leder for Solistkoret, Grete Pedersen.
Pedersen fattet stor interesse for komposisjonen og introduserte Solistkoret for stykket som tok det med til en festival i Nederland samme år.
Utgangspunktet for Sonatform denaturerad prosa er et dikt av den svenske poeten Gunnar Ekelöf som ble utgitt i 1932 i samlingen sent på jorden: dikter 1927–31. Med sitt nyskapende språk og påvirkninger fra den da nokså ukjente surrealismen, ble diktsamlingen først møtt med lite forståelse. Senere har den blitt anerkjent som et av de mest banebrytende verkene i svensk litteraturhistorie.
Diktet Sonatform denaturert prosa er inspirert av dadaisten Kurt Schwitters og er et gjennomført musikalsk eksperiment der syntaksen brytes ned til enkle, mekaniske ordsekvenser som gjentas som et motiv i samsvar med sonateformens struktur i tre satser.
Maja Linderoth har tonesatt teksten ved å trekke inn elementer fra musikkteater og bruker sangerne på utradisjonelle måter.
Om Eivind Buene: Schubert Singt II
Se intervju med Eivind buene om verket her.
Komponist Eivind Buene har i flere år vært opptatt av og arbeidet med Franz Schuberts sanger. Teksten i Schubert Singt II er basert på sitater fra Schuberts dagbøker som flettes sammen med Goethes Gesang der Geister über den Wassern.
Buenes første møte med Schuberts musikk var ikke i en konsertsal, men gjennom å høre på en LP i tenårene. Vinylplata spiller en viktig rolle i dette stykket: Da innspillingsteknologien på 1900-tallet forvandlet vår måte å lytte på, var den intime lyttesituasjonen ikke lenger huskonserten i Schuberts tid, men din egen stue.
Sangene blir akkompagnert av et piano, og i Schubert Singt II blir pianoet forvandlet i møte med korstemmen, og får Schubert til å synge på en annen måte.
Schubert Singt II ble urfremført av Solistkoret under Ultimafestivalen i 2019.