Épithalame
Velkommen til høstkonsert!
Når Solistkorets profesjonelle sangere møter noen av Europas mest talentfulle unge dirigenter oppstår en helt spesiell energi.
Denne sesongen har koret den store glede av å samarbeide med Markus Tähti Dunseth og Simon Arlasjö som med denne konserten har avsluttende mastereksamen i kordirigering ved Norges musikkhøgskole.
Kom opp opplev musikk om berusende forelskelse og langvarig kjærlighet. Om naturens og nattens stillhet, og en av menneskets sterkeste drivkrefter: At vi i mørke tider tror på at lysere dager vil komme. Perfekt musikk å ta med seg inn i oktoberkvelden!
Program
Første del ledes av Markus Tähti Dunseth:
Johann Sebastian Bach: Komm, Jesu, komm
André Jolivet: Épithalame
Andre del ledes av Simon Arlasjö:
Kaija Saariaho: Nuits, adieux
David Lang: Again
Ingvar Lidholm: De profundis
Karin Rehnqvist: När natten skänker frid
Robert Schumann/Clytus Gottwald: Mondnacht
Francis Poulenc: Figure humaine, sats 8
Om musikken
Hvordan uttrykker man hengivenhet overfor en man elsker? Den franske komponisten André Jolivet skrev Épithalame til sin kone i anledning deres 20 års bryllupsdag.
Med fengslende rytmer og klanger fremstiller verket forelskelsen og kreftene som trekker oss mot hverandre i kjærlighet.
I Komm, Jesu, komm møter vi et slitent menneske som søker Gud, hvile og omsorg. Lengselen går over i inderlig bønn, men lander til slutt i ro og takknemlighet.
Andre del av konserten tar utgangspunkt i natten som rommer et mørke, men også en håpefull stillhet.
Kaija Saariaho er en av vår tids fremste komponister, og Nuits, adieux (natt, adjø) skrev komponisten til minne om sin bestemor.
David Lang sitt minimalistiske stykke Again uttrykker en form for resignasjon: «What happend before will happen again, I forgot it all before, I will forget it all again». Ut av dette vokser et desperat rop om hjelp med Ingvar Lidholms dramatiske De profundis (fra dypet).
I Karin Rehnqvists När natten skänker frid og Robert Schumanns Mondnacht (måneskinnsnatt) blir natten noe trøstende og vakkert.
Konserten avsluttes med siste del av Francis Poulencs Figure Humaine hvor troen på et ventende daggry beseirer grusom smerte og brutalitet. Siste del av verket er en hyllest til frihet.
Medvirkende
Det Norske Solistkor
Det Norske Solistkor er et ungt og nyskapende ensemble med en rik historie. Som et av Europas ledende kammerkor leverer de spektakulære konserter i inn- og utland, i konsertsaler og kirker, campingvogner og nedlagte fabrikkhaller. Solistkoret består av 26 håndplukkede, profesjonelle sangere med stor uttrykkskraft som skaper korets egenart. Sammen med sin anerkjente kunstneriske leder Grete Pedersen er koret stadig i utvikling mot å virkeliggjøre ambisiøse kunstneriske mål.
Markus Tähti Dunseth, dirigent
Markus Täthi Dunseth er en allsidig og nysgjerrig musiker. Han er født i 1995 og vokste opp i Holmestrand hvor han begynte å spille orgel allerede som seksåring. Han har en bachelor i kirkemusikk og en mastergrad i orgel fra Norges musikkhøgskole. Nå er han snart ferdig med masterstudiet i dirigering ved samme institusjon. I masterarbeidet på orgel eksperimenterte han med ulike konsertformater og utforsket hvordan musikere kan møte publikum på nye måter. Denne tilnærmingen tar han stadig med inn i nye situasjoner for å finne muligheter for bedre formidling. Gjennom musikken ønsker han å oppmuntre lytterne til å være oppmerksomme og nysgjerrige, slik han selv finner stor glede i nærvær og forundring.
Simon Arlasjö, dirigent
Simon Arlasjö, født i 1996, er en svensk kordirigent med base i Oslo. Han har en bachelorgrad i kordirigering fra Kungliga Musikhögskolan i Stockholm som han fullførte med et eksamensprosjekt med svenske Radiokören i mai 2020. Han flyttet så til Oslo for masterstudier i kordireksjon på Norges musikkhøgskole med Grete Pedersen som lærer. I løpet av studietiden har Arlasjö arbeidet med et bredt spekter av kor. I dag er han ansatt i den svenske Margaretakyrkan i Oslo hvor han dirigerer et kammerkor, et damekor og et profesjonelt vokalensemble i tillegg til frilansoppdrag som dirigent. Arlasjö brenner for å fremføre musikk som bærer preg av ærlighet og sårbarhet, og for å finne nye måter å appellere til et bredere publikum med klassisk musikk.