Solistkoret og morgendagens dirigenter: Sannhet og myter

En helt spesiell energi oppstår når Solistkorets profesjonelle sangere møter noen av Europas mest talentfulle unge dirigenter.

Denne sesongen har koret den store glede av å samarbeide med Heide Müller og Victor Cheng som med denne konserten har avsluttende mastereksamen i kordirigering ved Norges musikkhøgskole.

Sammen fremfører de uttrykksfull musikk som utforsker både hvordan vi finner sannhet i en verden full av myter og trøst i fortvilelsen.

Flere velkjente komponister står på programmet, som Johann Sebastian Bach og Francis Poulenc. Vi får høre norske folketoner i nydelige arrangementer for kor og stifte bekjentskap med en rekke nålevende komponister som har skrevet musikk til høyaktuelle tekster!

Konserten er inndelt i to avdelinger.

Program

Ledes av dirigent Heide Müller
Ørjan Matre (f. 1976): Orphic Songs (Hypnos og Rite)
Francis Poulenc (1899 – 1963): Sept Chansons (utdrag)
Johann Sebastian Bach (1685 – 1750): Singet dem Herrn ein neues Lied

Foto: Ole Wuttudal


Ledes av dirigent Victor Cheng

Josef Gabriel Rheinberger (1839 – 1901): Kyrie fra messe i E-dur
Pierre Villette (1926 – 1998): Attende Domine
Francis Poulenc (1899 – 1963): Le jour m'étonne et la nuit me fait peur fra ‘Figure Humaine’
Craig Hella Johnson (f. 1962): I Am Like You fra 'Considering Matthew Shepard'
Ted Hearne (f. 1982): Animals
James Gordon/arr. Diane Loomer: Frobisher Bay
Trad. Ned i vester soli glader
Trad. Se, solens skjønne lys og prakt

Foto: Ole Wuttudal


Om konserten

Mange komponister har latt seg inspirere av myten om Orfeus. Den norske komponisten Ørjan Matre er blant dem, og kveldens konsert byr på utdrag fra han strålende stykke Orphic Songs.

Tittelen refererer til orfismen, en religiøs praksis med opprinnelse i antikken forbundet med litteratur tilskrevet Orfeus. I satsen Hypnos har Matre komponert en hymne til søvnen, mens Rite er basert på en eldgammel tekst fra et offerritual.

Foto: Peter Adamik

Franske Francis Poulenc er kjent for å skrive utrolig vakker kormusikk og flere av hans stykker fremføres her i kveld. Sentralt står tekstene til poet Paul Éluard, en av de fremste franske surrealistene. Poulencs tradisjonelle komposisjonsstil farger tekstenes bildespråk på en variert og treffsikker måte.

Publikum får også oppleve Johann Sebastian Bachs lovprisende Singet dem Herrn ein neues Lied, et stykke fullt av energi og kraft!

I programmet som ledes av Victor Cheng reiser vi gjennom tre avdelinger under overskriftene Preludium, Et spørsmål og Et svar.

Preludium: Et rop om hjelp, en påkallelse av en høyere makt

Vi starter med vakre stykker av Josef Rheinberger og Pierre Villette. Musikken til Villette kan sees på som en slags bro mellom komponister som Gabriel Fauré og Claude Debussy, og mellom Francis Poulenc og Olivier Messiaen.

Foto: Sveinung Bjøra


Et spørsmål: Ubehagelige sannheter, å holde opp et speil til seg selv.

Francis Poulenc skrev Figure Humaine under den tyske okkupasjonen av Frankrike under 2. verdenskrig. Han gjemte seg i sitt store hus i landlige omgivelser, skjermet for mye av okkupasjonens virkelighet. Men han var ikke uten skyldfølelse, og skrev Figure Humaine som en refleksjon over tiden. Poulenc mente at i stedet for å kjempe, kunne han bidra til Frankrikes frigjøring gjennom musikken.

I am like you er hentet fra oratoriet Considering Matthew Shepard. Stykket er en musikalsk reaksjon over drapet på Matthew Shepard som ble torturert og slått i hjel på grunn av sin seksuelle legning. Rettsaken som fulgte, ble et vendepunkt for lovgivning rundt hatkriminalitet i USA. Teksten er en meditasjon rundt det å menneskeliggjøre de som begår grove krenkelser overfor andre.

Animals er skrevet av komponist Ted Hearne. Verkets eneste tekstlinje er hentet fra en av Donald uttalelser under en debatt om innvandringspolitikk. I sterk kontrast til I am like you, handler Animals om umenneskeliggjøring. Som Ted skriver til sangerne: Sangerne oppmuntres til å eksperimentere med ekstreme former for vokalisering: Dette stykket handler ikke om å føle seg komfortabel i kroppen.

Et svar: Trøst, solens varme

Frobisher Bay er en kanadisk folkevise. Fra 1600- til 1900-tallet jaget hvalfangere drømmer om rikdom i Canadas arktiske områder. Å oppdage én hval kunne bety at man var fanget i isødet hele vinteren. Frobisher Bay handler om et mannskap i den situasjonen, i en endeløs rekke av solløse dager mens de venter på at isen skal begynne å bryte opp.

Billetter

Kjøp rabatterte billetter med vårt fordelsprogram – Solistkortet

Kortet gir deg:

  • Minimum 30% rabatt på billetter til deg og en venn
  • Plass på reservert område
  • Kortet kan lånes ut til en venn
  • Sesongens utgivelse med Det Norske Solistkor
  • Handlenett

Les mer og bestill Solistkortet

Medvirkende

Heide Müller, dirigent

Victor Chen, dirigent

Det Norske Solistkor

Hør Solistkoret