Stjernesopran Lise Davidsen om ensemblesang

Foto: Ray Burmiston / Decca Classics

– For meg var kor og ikke minst Solistkoret en enormt viktig del av min utdannelse som sanger.


Det forteller Lise Davidsen som de siste årene har gjort kometkarriere som sanger. New York Times har omtalt henne som «århundres stemme», og prestisjetunge oppdrag står i kø.

I anledning lanseringen av talentprogrammet Solistkoret UNG tok vi en prat med Lise Davidsen om ensemblesangens betydning for hennes utvikling som sanger.

– Jeg tror en hver sanger har bruk for ensemblesang. Selv om jeg gjør mest opera og liedkonserter i dag, så handler det for meg alltid om å finne riktig stemning med pianist, orkester, med-sangere og ikke minst alle de ulike salene man synger i. Alt dette er inkludert i ensemblesang.


Student og alt i Solistkoret


I 2010 var Lise Davidsen ferdig som student ved Griegakademiet i Bergen. I samme periode fikk hun fast plass som alt i Det Norske Solistkor. Hun hadde gått på musikklinja i Sandefjord og sunget noen år i Tønsberg domkirkes jentekor, men dette var hennes første møte med et profesjonelt kor.

– Det var en drøm som gikk i oppfyllelse. Jeg hadde veldig lyst til å synge i Solistkoret. Å synge sammen på høyt nivå med andre som også ville synge i kor. Jeg lærte mye om hva det vil si å finne sin plass i et ensemble, hvordan blende inn med andre og ikke minst å lese fra bladet, forteller Lise.

Foto: Bård Gundersen


De unge talentene


Solistkoret UNG er en flerårig satsning hvor utvalgte talenter mellom 18 og 26 år gis unike muligheter til opplæring i ensemblesang med profesjonelle utøvere.

– Jeg håper Solistkoret UNG kan løfte fokuset for unge sangere til ikke kun å jobbe solistisk, men få synge i kor på et høyere nivå med noen av de beste i landet. Det virker for meg helt uvurderlig uansett hva man ender opp med å jobbe med, forteller Lise.

Vil du prøvesynge for plass i Solistkoret UNG? Vennligst les her og søk før fristen 1. juni.

Foto: Brian Cliff Olguin



Hør Solistkoret